آرشیو اردیبهشت ماه 1398

مشاوره در زمينه قبل از ادواج و درمان مشكلات فردي نامزدان

جمعه ۱۸ اسفند ۰۲

رازهاي ناگفته رابطه جنسي موفق

بر اساس آمارهاي ارايه شده از طرف سازمان بهداشت جهاني، برقراري رابطه ي جنسي مطلوب يكي از مهم ترين مولفه هاي تعيين كننده ي رضايت زندگي افراد است كه مي تواند كيفيت زندگي و سلامت جسمي و رواني را تا حد زيادي تحت تاثير قرار دهد.


پژوهش ها نشان مي دهند كه ملاك برقراري رابطه ي جنسي لذت بخش در مردان و زنان تا حدودي متفاوت است و در اين مطلب قصد داريم تا از طريق توضيحات بيشتر به اين مطلب بپردازيم كه زنان براي برقراري رابطه ي جنسي مطلوب نيازمند چه شرايطي هستند.
رازهاي ناگفته ي رابطه جنسي موفقرازهاي ناگفته ي رابطه جنسي موفق رابطه جنسي از چه مراحلي تشكيل شده است؟به طور كلي عملكرد جنسي زنان از سه مرحله تشكيل شده است:
ميل جنسيبرانگيختگي جنسيارگاسمبنابراين ايجاد اختلال در هر يك از اين سه مرحله مي تواند باعث اختلال در عملكرد فرد و ايجاد اختلال جنسي شود.
آمارها نشان مي دهند كه تقريبا ۴۰ درصد از زنان شكلي از اختلالات جنسي را درزندگي زناشويي تجربه مي كنند كه رقمي حدود يك سوم آن ها از كمبود ميل جنسي و يك چهارم شان از عدم تجربه ي ارگاسم ناراضي هستند.
اين مساله نشان دهنده ي آن است كه برخورداري از مهارت هاي جنسي مي تواند از طريق افزايش برانگيختگي جنسي، احتمال تجربه ي ارگاسم را بيشتر كند.
آيا چاقي در عملكرد جنسي زنان موثر است؟بررسي هاي پژوهشي انجام شده در خصوص رابطه ي چاقي و توده ي بدني با عملكرد جنسي در زنان نشان دهنده ي آن است كه
رابطه ي مثبت معناداري بين توده بدني و عملكرد جنسي وجود ندارد.
بر اساس اين نتايج، پژوهشگران چنين نتيجه گرفته اند كه عملكرد جنسي مطلوب در زنان پديده اي چند بعدي  و رواني- جسمي است كه صرف داشتن اضافه وزن نمي تواند آن را تبيين كند.
به همين دليل به نظر مي رسد موفقيت در ايجاد رضايت جنسي، امري يادگرفتني و نيازمند آموزش است.
چگونه يك رابطه ي جنسي فراموش نشدني را تجربه كنيم؟پژوهش هاي انجام شده درخصوص رابطه ي جنسي فراموش نشدني حاوي نتايج جالبي است.
در اين تحقيقات كه شركت كنندگاني از فرهنگ ها و سطوح مختلف اجتماعي، اقتصادي و سني حضور داشتند، تجارب رابطه ي جنسي فراموش نشدني مورد بررسي قرار گرفت.
به گفته ي تعداد قابل توجهي از شركت كنندگان، آيتم هايي مانند جذابيت ظاهري، تجربه ي ارگاسم و حالات جسماني صرف، در رده ي آخر عوامل تاثير گذار بر سكس موفق رده بندي شد.
نتايج اين پژوهش نشان داد، اين تجربه‌هاي ذهني‌ هستند كه يك رابطه جسمي را به يك تجربه فراموش نشدني و بهينه تبديل مي كنند.
چگونه يك رابطه ي جنسي فراموش نشدني را تجربه كنيم؟چگونه يك رابطه ي جنسي فراموش نشدني را تجربه كنيم؟اين فاكتورهاي ذهني عبارتند از:حضورمنظور از اين مولفه آن است كه فرد در حين انجام رابطه ي جنسي بتواند كاملا در آن لحظه حضور داشته باشد و هيچ گونه فكر آشفته و پراكنده اي را در ذهنش تجربه نكند.
يكي‌ شدنتجربه ي حس ارتباط قوي با فردي ديگرمي تواند بسيار حيرت انگيز باشد.
در صورتي كه در برقراي رابطه جنسي، طرفين بتوانند از طريق ارتباط گيري رواني، اين احساس را تجربه كنند رابطه ي جنسي ان ها مي تواند به رفتاري منحصر به فرد و فراموش نشدني تبديل شود.
بر اساس اين ديدگاه، مي توان گفت احساس يكي شدن به عنوان يك فاكتور مهم رواني مي تواند متمايز كننده ي رابطه انسان از حيوانات باشد و غناي تجارب جنسي آدمي را به رخ بكشد.
نقش صميميت رابطه جنسي موفقمنظور شركت كنندگان از اين مولفه نوعي فهم شوهواني و جنسي طرفين ازيكديگر است كه توام با تمايل عميق جنسي، اعتماد و احساسا امنيت است.
به همين دليل است كه افراد ،تجارب جنسي با ديگراني كه به شدت به آن ها علاقمند بوده اند و در كنارشان احساس امنيت زيادي را تجربه كرده اند را فراموش نمي كنند.
تبادلدر صورتي كه فرد بتواند با حساسيت و ظرافت كلامي و غير كلامي، طرف مقابلش را دريابد و با او گفتار و رفتاري خارج از هرگونه قاعده مندي ايجاد كند، مي توان گفت، تبادل شكل گرفته است.
بنابراين براي رسيدن به چنين تجربه اي لازم است خودتان را رها كنيد، از آداب و رسوم و نقش هاي كليشه اي روزمره فاصله بگيريد و طرف مقابل تان را با تمام وجود دريابيد.
اصالت و خود بودنخودتان باشيد. براي اين كار لازم است دست از شرم، خجالت و خودكنترلي برداريد و بدون ترس از قضاوت طرف مقابل تان رفتار كنيد.
فكر كردن به اينكه ممكن است ديگران در موردتان دچار سوء تفاهم شوند مي تواند مانع از عملكرد خودانگيخته تان شود و رابطه ي جنسي تان را بي روح و تصنعي كند.
استعلادر اين وضعيت ممكن است احساس كنيد گذر زمان را درك نكرده ايد و حالتي از شوق، خوشحالي و صلح دروني بر وجودتان حاكم است.
ماجراجويي در رابطه جنسي موفقشركت كنندگان تحقيق حاضر، ماجراجويي را به صورت نوعي از احساس بازي گوشي به منظور كشف و آزمايش تعريف كردند.
بخاطر داشته باشيد كه در حين برقراري رابطه جنسي، مي توانيد بدن طرف مقابل تان را كشف كنيد و از طريق آزمون و خطا روش هاي لذت بخش تر رابطه را متوجه شويد.
ماجراجويي در رابطه جنسي موفقماجراجويي در رابطه جنسي موفق – مشاوركواهداحتي اگر گاردها و حصارهاي زيادي به دور خودتان كشيده باشيد، مي توانيد با كنار گذاشتن آن ها و هديه دادن بي حد و مرز وجودتان به شريك جنسي تان، در لذتي فراموش نشدني قرار شويد.
در حقيقت اهدا به معناي آن است كه جسم و روح تان را در قالب هديه اي ارزنده به طرف مقابل تان تقديم مي كنيد و از طريق آن، لذت رواني فراموش نشدني را به دست مي آوريد.
بر اساس نتايج اين تحقيق، مي توان گفت تجربه ي جنسي موفقيت آميز بيش از آنكه تجربه اي جسمي باشد، تجربه اي رواني است و براي موفقيت در آن نياز به ايجاد اتباطي عميق و صميمانه داريد.
براي اين منظور، بهتر است قبل از اقدام به برقراي رابطه، كدورت ها را رفع كنيد و با احساس واقعيتي صميميت، رابطه تان را لذت بخش تر كنيد.
منبع: مشاوركو : مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين - رازهاي ناگفته رابطه جنسي موفق

روان شناسي/روان درماني آدلريان

روان شناسي / روان درماني آدلريان، توسط آلفر آدلر[۲] (۱۸۷۰ – ۱۹۳۷) مطرح شد. آلفرد آدلر به عنوان يك روان پزشك تاثير گذار در طول تاريخ، در اوايل قرن ۲۰ ام توجه فلسفي را در سطح جهاني، به ايده هايي جلب كرد كه نسبتا جديد بودند.


وي بر اين عقيده بود كه شناخت دقيق و نزديك از وضعيت اجتماعي فرد، از طريق بررسي عواملي از قبيل ترتيب ولادت، سبك زندگي، و آموزش والديني، يك امر ضروري مي باشد.
آدلر معتقد است كه هر فردي تلاش مي كند كه به يك شخص مهمي تبديل شود و احساس خوبي داشته باشد.
فهرست مطالبتاريخچه روان شناسي آدلريانروان درماني آدلريان۴ مرحله مربوط به روش درماني آدلريانانواع روش هاي درماني آدلريانشناسايي ارزش ها و روان شناسي آدلريانمحدوديت هاي روان شناسي آدلريانروان شناسي / روان درماني آدلريانروان شناسي / روان درماني آدلريانتاريخچه روان شناسي آدلريانآدلريان قبل از ورود به دنياي روان پزشكي و در اوايل دهه ۱۹۹۰، زندگي و دوران حرفه اي خود را به عنوان يك چشم پزشك از سال ۱۹۸۵ شروع كرد.
وي به شدت مجذوب نظريه هاي سيگموند فرويد[۳] در مورد رفتار بشري  شد و آن را به دقت مورد مطالعه قرار داد و با شجاعت بي بدليل از مفاهيم روانكاوي فرويد كه قبل از آن به شدت مورد انتقاد بود، دفاع كرد.
در سال ۱۹۰۷، يك فردي كه طرفدار و حامي فرويد بود، از آدلر دعوت كرد كه به عضويت حوزه و گروه داخلي وي در بيايد – توسط يك گروهي، بحث منحصر به فردي در عصر چهار شنبه صورت گرفته شد و تصمصم بر آن شد تا مبناهاي مربوط به يك نهضت روان كاوي را ايجاد كنند.
در نهايت، به دليل اختلافات نظري، آدلر و فرويد از يكديگر فاصله گرفتند و آدلر خودش پيشتاز رهيافت جديدي در يك روش درماني جديد شد و بلافاصله مكتب روان شناسي فردي را راه اندازي كرد.
در اين سيستم جديد، تاكيد بر اهميت مطالعه كليه افراد بود. نظريه آلد، به صورت رسمي در انجمن تفكر روان شناسي آزاد مطرح شد و بلافاصله بعد از آن، روزنامه روان شناسي فردي شروع به چاپ كرد.
روان درماني آدلريانآدلر در حوزه مربوط به نظريه كلي شخصيت، روان درماني، و آسيب شناسي رواني پيش قدم بود، و روان شناسي آدلريان، بر توانايي شخصي در پذيرش احساس نابسندگي يا نالايقي و داشتن موقعيت پايين تر نسبت به بقيه افراد تاكيد دارد.
وي بر اين عقيده است كه فرد در زماني كه مورد تشويق قرار مي گيرد و احساس شايستگي و احترام در وي شكل مي گيرد، پاسخگويي و مشاركت بهتري را از خود نشان مي دهد.
در شرايط معكوس و در زماني كه فرد مورد مخالفت قرار مي گيرد و دلسرد مي شود، وي يك رفتار ناكارا از خود نشان مي دهد كه بيانگر ايجاد يك حالت رقابتي، شكست و عقب كشيدن در وي مي باشد.
زماني كه روش هاي گفتاري، براي تاثيرات مثبت تشويق مورد استفاده قرار گيرند، احساس بي نقص بودن و خوش بيني در فرد افزايش مي يابد.
آدلر به شدت بر اين عقيده بود كه“بچه اي كه برخورد بدي با آن مي شود به يك بچه ترسو و دلسرد تبديل مي شود”، و الگوهاي رفتاري با كودكان بايد در حد چشم گيري ارتقا يابند تا حس مقبوليت، مهم بودن و احترام در آنان ايجاد شود و اين احساس خوب تمام وجود كودك را در بر گيرد.
آدلر معتقد بود كه احساس ناشايستگي و پست بودن، به خصوص در زماني كه فرد در سنين پايين احساس حقارت شخصيتي مي كند، مي تواند در نتيجه ترتيب تولد ايجاد شود.
همچنين عواملي از قبيل وجود يك محدوديت و معلوليت فيزيكي يا نبود همدلي اجتماعي براي ساير افراد، مي تواند منجر به ايجاد چنين احساسي در فرد شود.
مبتني بر الگوهاي رفتاري و سيستم هاي اعتقادياين روش درماني، توجه خاصي بر الگوهاي رفتاري و سيستم هاي اعتقادي دارد كه در دوران بچگي توسعه يافته است.
متخصصان باليني كه از اين روش درمان استفاده مي كنند، به شدت معتقدند كه اين استراتژي ها، پيشروهايي براي خود شناسي و رفتارهاي بعدي بوده و به صورت مستقيم بر نحوده ادراك فرد از خودش و ديگران در طول زندگي تاثير گذار است.
با آزمون اين الگوهاي رفتاري، ما به صورت كاراتري مي توانيم ابزارهاي مورد نياز را براي شناخت ارزش و معناي خود ايجاد كنيم.
با اين روش مي توان تغييراتي ايجاد كرد كه در نهايت منجر به بهبود نتايج درمان بيانجامد.
. با آزمون اين الگوهاي رفتاري، ما به صورت كاراتري مي توانيم ابزارهاي مورد نياز را براي شناخت ارزش و معناي خود ايجاد كنيم.
با اين روش مي توان تغييراتي ايجاد كرد كه در نهايت منجر به بهبود نتايج درمان بيانجامد.
۴ مرحله مربوط به درمان با استفاده از روش آدلريانيك درمانگر آدلرياني به افراد در درك تفكرات، محرك ها و عواطفي، كه بر سبك زندگي آنها تاثير گذار است، كمك مي كند.
همچنين در طول درمان، درمان جو مورد تشويق قرار مي گيرد تا با توسعه بينش ها، مهارت ها و رفتار هاي جديد، يك روش كاراتر و مثبت تري را در زندگي خود بدست آورد.
همه اين موارد از طريق چهار مرحله درمان آدلريان به دست مي آيد:
ضرورت پيدا كردن يك درمانگريك رابطه صحيح درماني مابين درمان گر و شخصي كه مورد درمان است، ايجاد مي شود و آنها توافق مي كنند كه با يكديگر همكاري كنند تا بتوانند به صورت موثر و صحيحي مشكل را شناسايي كنند.
ارزيابيدرمانگر افراد را تشويق مي كند تا در مورد گذشته شخصي خودشان، گذشته خانواده شان، يادآوري هاي اوليه، عقايد، احساسات و محرك هاي خودشان صحبت كنند.
اين كار كمك مي كنند تا الگوي زندگي كلي فرد مشخص شود.
اين الگوي كامل زندگي شخصي شامل عواملي مي باشد كه ممكن است در مراحل اوليه درمان، به عنوان عوامل بي اهميت يا بي ربط در نظر گرفته شوند.
بينشبه فرد در حال درمان كمك مي شود تا روش هاي تفكر جديدي در مورد موقعيت خودش داشته باشد و اين روش ها را توسعه دهد.
جهت گيري مجدد و اصلاح بينش:درمانگر به فرد كمك مي كند تا اقدامات جبراني و موثري را بكارگيرد كه منجر به تقويت بينش جديد يا تسهيل بينش هاي بعدي مي شود.
شناسايي ارزش ها و روان شناسي آدلريانافرادي كه به درمان مراجعه مي كنند، مي خواهند تا بينش و ديدگاه خودشان را نسبت به رفتارهايشان تغيير دهند و واكنش مناسبي نسبت به وضعيت هاي مختلف زندگي خودشان داشته باشند.
روان درماني آدلريان، از يك فرايند شناسايي ارزشهاي آدلرياني استفاده مي كند، به نحوي كه شخص تحت درمان به صورت يك تشكيلات و سازمان مربوط به حيات شخصي معرفي مي شود كه شامل ترتيب تولد، بافت اجتماعي و ديگر فعاليت هاي محرك خارجي است و دربرگيرنده تاثيرات والديني مي باشد.
با شناخت اين تشكيلات و نحوه تاثير آن بر ارزش ذاتي، مقبوليت و انتظارات، يك فرد مي تواند شروع به پذيرش عواطفي كند كه آنها به عنوان يك كودك، نسبت به اتفاقات تجربه شده دارند.
اين پروسه ادراك، به افارد تحت درمان كمك مي كند تا ارزش هاي ذاتي صحيح خودشان را كه مستقل از بقيه مي باشد، شناسايي كنند (اين اتفاق ممكن است بار اولي باشد كه براي يك فرد صورت مي گيرد).
شناسايي ارزش هاي آدلريانيشناسايي ارزش هاي آدلرياني به فرد اجازه مي دهد تا با يك ديد جديدي كه تغييرات مثبت را تقويت مي كند، به عقايد قبلي خود نگاه كند.
شناسايي ارزش ها صرفا مربوط به انجام موارد مهم، شناسايي مواردي كه شخصا براي خودتان مهم است، و انجام اقدام موثر كه با راهنمايي اين ارزش ها صورت مي گيرد، مي باشد. 
تمرينات متفاوتي براي كمك به شناسايي ارزش هاي انتخابي بكار گرفته شده است كه به صورت راهنمايي براي هدايت رفتار موثر و ارادي عمل مي كند.
افرادي كه غرق در تفكرات خود مي شوند و تمايل دارند تا با احساسات دردناك مقابله كنند يا از آن اجتناب كنند، در انتخاب اقداماتي كه هدفمند و مطابق با ارزش ها باشد، با مشكل مواجه مي شوند.
از طريق آزاد سازي تفكر از چنين درگيري هايي، آنها به اقداماتي دست مي يابند كه مطابق با ارزش هاي حقيقي آنها بوده و اين افراد، اقدامات كامل و صحيحي را از خودشان بروز مي دهند.
انواع روش هاي درماني آدلريانيروان درماني فردي آدلرياني، درمان مختصر، درمان زوج ها و درمان خانوادگي روش هاي درماني هستند كه به افراد كمك مي كنند تا از احساسات ناكارا و غير مفيد خود خلاص شده و تمركز خود را بر ايجاد اصلاحات در ارزش هاي پذيرفته شده، احساسات و رفتارهايي جلب كنند كه مانعي براي رشد مثبت افراد مي باشد.
تكنيك هاي آدلرياني از مكالمه سوكراتيك[۴] استفاده مي كند تا توسعه مربوط به وضعيت هاي كارا و مفيد را در حوزه هاي مختلفي از قبيل اعتماد به نفس، ارزش دهي به خود، و مهم تلقي كردن خود را رشد دهد.
اين وضعيت منجر به افزايش توانايي فرد براي مشاركت طبيعي و ايجاد روابط محكم مي شود.
بزرگترين هدف اين نوع درمان، از بين بردن عقايد و رفتار ها مخرب (كه فرد به صورت مستقل و ناخودآگاه در مراحل قبل از درمان از آنها استفاده مي كرد) و جايگزيني ابزارهايي مي باشد كه به فرد اجازه مي دهد تا اعتماد به نفس و شخصيت اجتماعي خود را تقويت كند.
محدوديت هاي مربوط به روان شناسي آدلريانيروش درماي آدلريان، يك روش زمان بر بوده و اين رهيافت ممكن است در مورد افرادي كه به دنبال درمان سريع تر يا راه حل هاي سريع در مورد نگراني هاي خودشان هستند، بهترين مطالعه نباشد.
علاوه بر آن، بخش مهمي از اين رهيافت شامل شناسايي اتفاقات صورت گرفته در دوران كودكي مي باشد، و افرادي كه تمايل به بررسي گذشته خانواده يا وضعيت جسمي خودشان ندارند، ممكن است اين رهيافت را يك رهيافت مناسب براي خودشان ندانند.
يك انتقاد ديگري كه به اين رهيافت وارد است كاهش بالقوه اثر بخشي آن، در مورد افرادي است كه داري بينش محدودي بوده و/يا با نگراني هايي مواجه هستند كه بر توانايي كاركرد آنها تاثير دارد.
هر چند كه روش درماني آدلريان در چندين مطالعه تاييد شده است، ولي آزمايش هاي بيشتر مي تواند منجر به فراهم سازي شواهد گسترده تر در مورد كاربرد اين روش شده و حمايت خوبي از مزايايي اين رهيافت به عمل آورد.
مشاوركو : مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين

منبع:مشاوركو : مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين-روان شناسي/روان درماني آدلريان

روان شناسي/روان درماني آدلريان

روان شناسي / روان درماني آدلريان، توسط آلفر آدلر[۲] (۱۸۷۰ – ۱۹۳۷) مطرح شد. آلفرد آدلر به عنوان يك روان پزشك تاثير گذار در طول تاريخ، در اوايل قرن ۲۰ ام توجه فلسفي را در سطح جهاني، به ايده هايي جلب كرد كه نسبتا جديد بودند.


وي بر اين عقيده بود كه شناخت دقيق و نزديك از وضعيت اجتماعي فرد، از طريق بررسي عواملي از قبيل ترتيب ولادت، سبك زندگي، و آموزش والديني، يك امر ضروري مي باشد.
آدلر معتقد است كه هر فردي تلاش مي كند كه به يك شخص مهمي تبديل شود و احساس خوبي داشته باشد.
فهرست مطالبتاريخچه روان شناسي آدلريانروان درماني آدلريان۴ مرحله مربوط به روش درماني آدلريانانواع روش هاي درماني آدلريانشناسايي ارزش ها و روان شناسي آدلريانمحدوديت هاي روان شناسي آدلريانروان شناسي / روان درماني آدلريانروان شناسي / روان درماني آدلريانتاريخچه روان شناسي آدلريانآدلريان قبل از ورود به دنياي روان پزشكي و در اوايل دهه ۱۹۹۰، زندگي و دوران حرفه اي خود را به عنوان يك چشم پزشك از سال ۱۹۸۵ شروع كرد.
وي به شدت مجذوب نظريه هاي سيگموند فرويد[۳] در مورد رفتار بشري  شد و آن را به دقت مورد مطالعه قرار داد و با شجاعت بي بدليل از مفاهيم روانكاوي فرويد كه قبل از آن به شدت مورد انتقاد بود، دفاع كرد.
در سال ۱۹۰۷، يك فردي كه طرفدار و حامي فرويد بود، از آدلر دعوت كرد كه به عضويت حوزه و گروه داخلي وي در بيايد – توسط يك گروهي، بحث منحصر به فردي در عصر چهار شنبه صورت گرفته شد و تصمصم بر آن شد تا مبناهاي مربوط به يك نهضت روان كاوي را ايجاد كنند.
در نهايت، به دليل اختلافات نظري، آدلر و فرويد از يكديگر فاصله گرفتند و آدلر خودش پيشتاز رهيافت جديدي در يك روش درماني جديد شد و بلافاصله مكتب روان شناسي فردي را راه اندازي كرد.
در اين سيستم جديد، تاكيد بر اهميت مطالعه كليه افراد بود. نظريه آلد، به صورت رسمي در انجمن تفكر روان شناسي آزاد مطرح شد و بلافاصله بعد از آن، روزنامه روان شناسي فردي شروع به چاپ كرد.
روان درماني آدلريانآدلر در حوزه مربوط به نظريه كلي شخصيت، روان درماني، و آسيب شناسي رواني پيش قدم بود، و روان شناسي آدلريان، بر توانايي شخصي در پذيرش احساس نابسندگي يا نالايقي و داشتن موقعيت پايين تر نسبت به بقيه افراد تاكيد دارد.
وي بر اين عقيده است كه فرد در زماني كه مورد تشويق قرار مي گيرد و احساس شايستگي و احترام در وي شكل مي گيرد، پاسخگويي و مشاركت بهتري را از خود نشان مي دهد.
در شرايط معكوس و در زماني كه فرد مورد مخالفت قرار مي گيرد و دلسرد مي شود، وي يك رفتار ناكارا از خود نشان مي دهد كه بيانگر ايجاد يك حالت رقابتي، شكست و عقب كشيدن در وي مي باشد.
زماني كه روش هاي گفتاري، براي تاثيرات مثبت تشويق مورد استفاده قرار گيرند، احساس بي نقص بودن و خوش بيني در فرد افزايش مي يابد.
آدلر به شدت بر اين عقيده بود كه“بچه اي كه برخورد بدي با آن مي شود به يك بچه ترسو و دلسرد تبديل مي شود”، و الگوهاي رفتاري با كودكان بايد در حد چشم گيري ارتقا يابند تا حس مقبوليت، مهم بودن و احترام در آنان ايجاد شود و اين احساس خوب تمام وجود كودك را در بر گيرد.
آدلر معتقد بود كه احساس ناشايستگي و پست بودن، به خصوص در زماني كه فرد در سنين پايين احساس حقارت شخصيتي مي كند، مي تواند در نتيجه ترتيب تولد ايجاد شود.
همچنين عواملي از قبيل وجود يك محدوديت و معلوليت فيزيكي يا نبود همدلي اجتماعي براي ساير افراد، مي تواند منجر به ايجاد چنين احساسي در فرد شود.
مبتني بر الگوهاي رفتاري و سيستم هاي اعتقادياين روش درماني، توجه خاصي بر الگوهاي رفتاري و سيستم هاي اعتقادي دارد كه در دوران بچگي توسعه يافته است.
متخصصان باليني كه از اين روش درمان استفاده مي كنند، به شدت معتقدند كه اين استراتژي ها، پيشروهايي براي خود شناسي و رفتارهاي بعدي بوده و به صورت مستقيم بر نحوده ادراك فرد از خودش و ديگران در طول زندگي تاثير گذار است.
با آزمون اين الگوهاي رفتاري، ما به صورت كاراتري مي توانيم ابزارهاي مورد نياز را براي شناخت ارزش و معناي خود ايجاد كنيم.
با اين روش مي توان تغييراتي ايجاد كرد كه در نهايت منجر به بهبود نتايج درمان بيانجامد.
. با آزمون اين الگوهاي رفتاري، ما به صورت كاراتري مي توانيم ابزارهاي مورد نياز را براي شناخت ارزش و معناي خود ايجاد كنيم.
با اين روش مي توان تغييراتي ايجاد كرد كه در نهايت منجر به بهبود نتايج درمان بيانجامد.
۴ مرحله مربوط به درمان با استفاده از روش آدلريانيك درمانگر آدلرياني به افراد در درك تفكرات، محرك ها و عواطفي، كه بر سبك زندگي آنها تاثير گذار است، كمك مي كند.
همچنين در طول درمان، درمان جو مورد تشويق قرار مي گيرد تا با توسعه بينش ها، مهارت ها و رفتار هاي جديد، يك روش كاراتر و مثبت تري را در زندگي خود بدست آورد.
همه اين موارد از طريق چهار مرحله درمان آدلريان به دست مي آيد:
ضرورت پيدا كردن يك درمانگريك رابطه صحيح درماني مابين درمان گر و شخصي كه مورد درمان است، ايجاد مي شود و آنها توافق مي كنند كه با يكديگر همكاري كنند تا بتوانند به صورت موثر و صحيحي مشكل را شناسايي كنند.
ارزيابيدرمانگر افراد را تشويق مي كند تا در مورد گذشته شخصي خودشان، گذشته خانواده شان، يادآوري هاي اوليه، عقايد، احساسات و محرك هاي خودشان صحبت كنند.
اين كار كمك مي كنند تا الگوي زندگي كلي فرد مشخص شود.
اين الگوي كامل زندگي شخصي شامل عواملي مي باشد كه ممكن است در مراحل اوليه درمان، به عنوان عوامل بي اهميت يا بي ربط در نظر گرفته شوند.
بينشبه فرد در حال درمان كمك مي شود تا روش هاي تفكر جديدي در مورد موقعيت خودش داشته باشد و اين روش ها را توسعه دهد.
جهت گيري مجدد و اصلاح بينش:درمانگر به فرد كمك مي كند تا اقدامات جبراني و موثري را بكارگيرد كه منجر به تقويت بينش جديد يا تسهيل بينش هاي بعدي مي شود.
شناسايي ارزش ها و روان شناسي آدلريانافرادي كه به درمان مراجعه مي كنند، مي خواهند تا بينش و ديدگاه خودشان را نسبت به رفتارهايشان تغيير دهند و واكنش مناسبي نسبت به وضعيت هاي مختلف زندگي خودشان داشته باشند.
روان درماني آدلريان، از يك فرايند شناسايي ارزشهاي آدلرياني استفاده مي كند، به نحوي كه شخص تحت درمان به صورت يك تشكيلات و سازمان مربوط به حيات شخصي معرفي مي شود كه شامل ترتيب تولد، بافت اجتماعي و ديگر فعاليت هاي محرك خارجي است و دربرگيرنده تاثيرات والديني مي باشد.
با شناخت اين تشكيلات و نحوه تاثير آن بر ارزش ذاتي، مقبوليت و انتظارات، يك فرد مي تواند شروع به پذيرش عواطفي كند كه آنها به عنوان يك كودك، نسبت به اتفاقات تجربه شده دارند.
اين پروسه ادراك، به افارد تحت درمان كمك مي كند تا ارزش هاي ذاتي صحيح خودشان را كه مستقل از بقيه مي باشد، شناسايي كنند (اين اتفاق ممكن است بار اولي باشد كه براي يك فرد صورت مي گيرد).
شناسايي ارزش هاي آدلريانيشناسايي ارزش هاي آدلرياني به فرد اجازه مي دهد تا با يك ديد جديدي كه تغييرات مثبت را تقويت مي كند، به عقايد قبلي خود نگاه كند.
شناسايي ارزش ها صرفا مربوط به انجام موارد مهم، شناسايي مواردي كه شخصا براي خودتان مهم است، و انجام اقدام موثر كه با راهنمايي اين ارزش ها صورت مي گيرد، مي باشد. 
تمرينات متفاوتي براي كمك به شناسايي ارزش هاي انتخابي بكار گرفته شده است كه به صورت راهنمايي براي هدايت رفتار موثر و ارادي عمل مي كند.
افرادي كه غرق در تفكرات خود مي شوند و تمايل دارند تا با احساسات دردناك مقابله كنند يا از آن اجتناب كنند، در انتخاب اقداماتي كه هدفمند و مطابق با ارزش ها باشد، با مشكل مواجه مي شوند.
از طريق آزاد سازي تفكر از چنين درگيري هايي، آنها به اقداماتي دست مي يابند كه مطابق با ارزش هاي حقيقي آنها بوده و اين افراد، اقدامات كامل و صحيحي را از خودشان بروز مي دهند.
انواع روش هاي درماني آدلريانيروان درماني فردي آدلرياني، درمان مختصر، درمان زوج ها و درمان خانوادگي روش هاي درماني هستند كه به افراد كمك مي كنند تا از احساسات ناكارا و غير مفيد خود خلاص شده و تمركز خود را بر ايجاد اصلاحات در ارزش هاي پذيرفته شده، احساسات و رفتارهايي جلب كنند كه مانعي براي رشد مثبت افراد مي باشد.
تكنيك هاي آدلرياني از مكالمه سوكراتيك[۴] استفاده مي كند تا توسعه مربوط به وضعيت هاي كارا و مفيد را در حوزه هاي مختلفي از قبيل اعتماد به نفس، ارزش دهي به خود، و مهم تلقي كردن خود را رشد دهد.
اين وضعيت منجر به افزايش توانايي فرد براي مشاركت طبيعي و ايجاد روابط محكم مي شود.
بزرگترين هدف اين نوع درمان، از بين بردن عقايد و رفتار ها مخرب (كه فرد به صورت مستقل و ناخودآگاه در مراحل قبل از درمان از آنها استفاده مي كرد) و جايگزيني ابزارهايي مي باشد كه به فرد اجازه مي دهد تا اعتماد به نفس و شخصيت اجتماعي خود را تقويت كند.
محدوديت هاي مربوط به روان شناسي آدلريانيروش درماي آدلريان، يك روش زمان بر بوده و اين رهيافت ممكن است در مورد افرادي كه به دنبال درمان سريع تر يا راه حل هاي سريع در مورد نگراني هاي خودشان هستند، بهترين مطالعه نباشد.
علاوه بر آن، بخش مهمي از اين رهيافت شامل شناسايي اتفاقات صورت گرفته در دوران كودكي مي باشد، و افرادي كه تمايل به بررسي گذشته خانواده يا وضعيت جسمي خودشان ندارند، ممكن است اين رهيافت را يك رهيافت مناسب براي خودشان ندانند.
يك انتقاد ديگري كه به اين رهيافت وارد است كاهش بالقوه اثر بخشي آن، در مورد افرادي است كه داري بينش محدودي بوده و/يا با نگراني هايي مواجه هستند كه بر توانايي كاركرد آنها تاثير دارد.
هر چند كه روش درماني آدلريان در چندين مطالعه تاييد شده است، ولي آزمايش هاي بيشتر مي تواند منجر به فراهم سازي شواهد گسترده تر در مورد كاربرد اين روش شده و حمايت خوبي از مزايايي اين رهيافت به عمل آورد.
مشاوركو : مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين

منبع:مشاوركو : مركز مشاوره روانشناسي و مشاوره آنلاين-روان شناسي/روان درماني آدلريان

4اشتباه تربيتي كه پدر و مادر ها مرتكب مي شوند

 

- «همين الان لباست رو بپوش؛ وگرنه اصلا بيرون نمي‌ريم» - «باشه، پس خونه مي‌مونيم!» مكالمه عجيب و غريبي نيست. ممكن است شما هم از دو، سه سالگي فرزندتان به بعد، چندين و چند بار در همين موقعيت قرار گرفته باشيد و وقتي مي‌خواستيد با پسر و دختر بازيگوش‌تان اتمام حجت كنيد، آن‌ها با واكنش‌شان، شما را حيرت‌زده كرده باشند. تربيت كردن بچه‌ها، كار درستي است و اتمام حجت كردن، بعضي وقت‌ها، خيلي هم لازم است، اما قرار نيست هميشه، شما دستور بدهيد و او هم گوش به فرمان‌تان باشد. در ادامه، با بزرگ‌ترين اشتباه‌هايي كه هنگام تربيت فرزندان مرتكب مي‌شويد و هم‌چنين روش درست جايگزين آن، آشنا مي‌شويد. 1.دروغ گفتن يكي از تله‌هاي تربيتي كه والدين در آن مي‌افتند، دروغ گفتن براي ترساندن بچه‌هاست. شايد شما هم براي اين‌كه فرزندتان، كاري را كه از آن سرپيچي كرده، انجام دهد، به دروغ، محلي ترسناك را برايش توصيف كنيد كه همه بچه‌هاي بد و حرف‌گوش‌نكن به آن‌جا مي‌روند. بعد، تهديد كنيد كه اگر آن كار را انجام ندهد، او را به آن مكان مي‌فرستيد. اين موضوع، ذهن كودك شما را پر از ترس مي‌كند و باعث مي‌شود تا مدت‌هاي طولاني، از نزديك شدن به بعضي مكان‌ها يا آدم‌هاي خاص، واهمه داشته باشد. مادري را در نظر بگيريد كه مجبور است سر كار برود و چون نمي‌خواهد دختر خواب‌آلودش، صبح زود و قبل از رسيدن به خانه مادربزرگ، يك گريه و زاري درست و حسابي راه بيندازد، به او مي‌گويد: «اگر همين حالا ساكت نشي، مي‌گم آقاپليسه بياد و ببردت زندان»! واضح است كه از آن به بعد، دختر او، از تمام پليس‌هاي شهر مي‌ترسد. روش درست: دروغ‌هاي مصلحتي، ممكن است گاهي به ياري‌تان بيايند و ترساندن كودك، به شما كمك كند تا او، حرف‌شنوي بيش‌تري داشته باشد، اما توصيه هميشگي كارشناسان تربيت كودك اين است كه با كودك‌تان صادق باشيد. به‌عنوان مثال، اين مادر مي‌توانست به دخترش بگويد: «مي‌فهمم كه دلت نمي‌خواهد صبح زود بيدار شوي و تا خونه مادربزرگ، توي اتوبوس سرپا بايستي، من هم دوست ندارم سر كار بروم، اما مجبورم و چاره ديگري ندارم.» اين روش باعث مي‌شود او، احساس بهتري درباره صبح زود بيدار شدن و... داشته باشد. 2.تهديد كردن يكي ديگر از اشتباهات رايجي كه والدين مرتكب مي‌شوند، تهديد كردن بچه‌هاست. به او نگوييد «اگر دوباره زبانت را دربياوري، تنبيه‌ات مي‌كنم»؛ زيرا وقتي كودك را در چنين شرايطي قرار مي‌دهيد، علاقه او را براي لجبازي با خودتان، دوبرابر مي‌كنيد و مطمئن باشيد او، كار بدش را تكرار خواهد كرد. روش درست: تكرار جمله «اگر باز هم به خواهرت لگد بزني، ديگه هيچ وقت نمي‌آييم پارك»، رفتار كودك شما را تغيير نمي‌دهد، بلكه باعث مي‌شود فكر كند هنوز تا قبل از اين‌كه او را از محل بازي بيرون كنيد، مي‌تواند با چندتا لگد حسابي ديگر، خدمت خواهرش برسد. پس، بهتر است به او تذكر بدهيد كه اگر رفتارش را درست نكند، به خانه برمي‌گرديد و در صورتي كه آن را ناديده گرفت، بدون درنگ، به حرفي كه زده‌ايد، عمل كنيد. اين موضوع باعث مي‌شود او، از جديت شما مطمئن باشد. 3. خراب كردن وجهه پدر ومادر توسط يكديگر پشت هم را خالي كردن مقابل خواسته‌هاي بچه‌ها، يكي ديگر از خطاهايي است كه هر پدر و مادري ممكن است انجام دهند. به‌عنوان مثال، اگر پدر خانواده، شرط بستني خوردن را تميز كردن اتاق قرار داده، شما هم پيرو اين شرط باشيد و از روي دل‌سوزي، در صورتي كه فرزندتان، اتاقش را مرتب نكرده، به او بستني ندهيد. روش درست: متحد بودن پدر و مادر، يكي از مهم‌ترين مسايلي است كه بايد توسط والدين رعايت شود. ممكن است شما روش‌هاي مختلفي براي تربيت و تنبيه كردن فرزندتان داشته باشيد و مي‌توانيد در مورد آن‌ها با يكديگر صحبت كنيد، اما هرگز سعي نكنيد مقابل فرزندتان، تلاش ديگري را كم‌تر جلوه دهيد. 4. رشوه دادن رشوه دادن به كودكان، آن هم وقتي بايد وظيفه‌شان را انجام دهند، باعث مي‌شود هميشه، از شما توقع جايزه داشته باشند. مادر يك دختر دو ساله، در اين‌باره مي‌گويد: «دختر من، هيچ وقت خوب غذا نمي‌خورد. به همين دليل، يك بار به او پيشنهاد دادم كه اگر غذايش را كامل بخورد، به او شكلات مي‌دهم. از آن پس، او، هر بار پس از اتمام غذايش، از من انتظار شكلات يا آب‌نبات دارد.» روش بهتر: گاهي كار خوب، مستحق جايزه است، اما تشويق كردن بچه‌ها براي خوب رفتار كردن، بهتر از دادن وعده جايزه است. بهتر است به‌جاي به كار بردن جمله «اگر امروز كه رفتيم خانه خاله، پسر خوبي باشي، برايت اسباب‌بازي مي‌خرم»، از جمله «من واقعا به تو افتخار مي‌كنم كه امروز، خانه خاله، پسر خوبي بودي و من را خوش‌حال كردي» استفاده كنيد. راه‌كارهاي پيشنهادي ما اگر فرزندتان، هنگام صحبت با شما، فرياد بزند و شما هم در مقابل، فرياد مي‌زنيد يا به او هشدار مي‌دهيد و عصباني مي‌شويد؟ همه اشتباه مي‌كنند. به همين دليل، خودتان را سرزنش نكنيد و در مقابل، به فرزندتان بگوييد از كاري كه انجام داده‌ايد يا حرفي كه زده‌ايد، پشيمان هستيد و از اين پس، قانون‌هاي جديد در خانه بگذاريد. حتي اگر شما فكر مي‌كنيد كه روش تربيتي كه داشته‌ايد، بايد به‌طور كل تغيير كند، در ابتدا، با دو قانون جديد شروع كنيد و فرزندتان را با 20 قانون جديد، غافل‌گير نكنيد. براي فرزندتان، بيش‌تر از دو يا سه حق انتخاب نگذاريد. به اين ترتيب، مي‌توانيد هميشه او را در كنترل‌تان داشته باشيد. به خودتان و فرزندتان زمان دهيد. تغيير يك رفتار بد، هميشه، زمان مي‌خواهد. فنري كه گاهي درمي‌رود! وقتي دختر خردسالم، از سفر جادويي به خانه پدربزرگ و مادربزرگش برمي‌گردد، مثل فنري مي‌شود كه از جا در رفته؛ بايد با همان تقلا، او را به زندگي برگردانيم. در اين سفر جادويي، او هر كاري مي‌خواهد، مي‌تواند انجام دهد؛ حتي مي‌تواند براي چندين ساعت غذا و خوراكي نخورد، كسي هم با قاشق دنبالش ندود. حالا من و همسرم را تصور كنيد كه بايد با تلاش بسيار، او را دوباره به قوانين زندگي خودمان عادت دهيم. اين حرف‌هاي تكراري، دردسرهاي هميشگي همه والدين است؛ چون همه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها فكر مي‌كنند كه بچه‌هايشان، با روش‌هاي تربيتي كه در پيش گرفته‌اند، حتما نوه‌هاي عزيزتر از جان‌شان را مي‌كُشند. اين وسط، نوه‌ها، از موقعيت پيش آمده نهايت سوءاستفاده! را مي‌كنند و حسابي، پنبه پدر و مادر را پيش پدربزرگ و مادربزرگ مي‌زنند.

منبع: تالار وانشناسي و مشاوره آنلاين ازدواج خانواده تحصيلي همياري ايران - 4اشتباه تربيتي كه پدر و مادر ها مرتكب مي شوند

آموزش عذرخواهي را در تربيت كودك از ياد نبريد

عذرخواهي عمل پسنديده اي است كه كوچك و بزرگ ندارد
هر كسي حتي والدين در انجام خطا در مقابل فرزندشان بايد عذرخواهي كنند تا آنها براي آينده آماده باشند.
معذرت خواهي زمانيكه در خانه جزو قانون باشد به كودك آموزش مي دهد كه اين قانون بر همه يكساناست ،


موجب مي شود كه قانون خانه براي كودك جا بيافتد .
والدين يك الگو به تمام معنا براي كودكان هستند كه اگر يك الگو خوبي براي فرزندشان باشند ،
ديگر لزومي ندارد
يك حرف را مدام تكرار كنند كودك ياد ميگيرد در مقابل اشتباه معذرت بخواهد و آن را درست كند.
كودكان بايد رواج عذرخواهي را در بيان بزرگسالان ببينند زيرا نمي توان با حرف و شعار دادن به رشد كودك
كمك كرد.
حرف پدر و مادر بايد يكسان باشد و كودك دچار دو راهي در انتخاب رفتار درست از غلط نشود
مثلا : اگر پدر در هنگام صحبت كردن با تلفن به دوستش دروغ گفت
اين مسئله در كودك جا مي افتد و هنگام دروغ به عذرخواهي فكرنمي كند
و همين امر رعايت نكات ريز در برابر كودكان براي والدين براي جلوگيري از انحراف رفتار چند برابر مي شود.

منبع: پريسا نجفي ، مركز مشاوره و روانشناسي ايران - آموزش عذرخواهي را در تربيت كودك از ياد نبريد

اموزش تصميم گيري به كودك

تصميم گيري يكي از مهم ترين توانايي هاي افراد براي سازگاري در اجتماع و مقابله با مسائل است. به كودكتان بياموزيد تصميم گيري به چه معني است و موقعيت هايي را كه در آن او تصميم هاي درست مي گيرد بشناسيد. كودكان در اغلب اوقات در حال تصميم گيري هستند بدون اينكه خودشان از آن اطلاعي داشته باشند. راههاي مختلفي وجود دارد تا  والدين بتوانند به كودكانشان در تصميم گيري هاي صحيح  عاقلانه و در موقعيت هاي مختلف كمك كنند:


به كودكتان كمك كنيد تا مشكلي را كه برايش پيش آمده به طور مشخصي تعريف كند. از او سوالاتي بپرسيد تا بفهميد كه او دقيقا مشكل را به چه صورتي مي بيند و مي شنود و نسبت به آن چه احسلسي دارد و در اين ميان چه چيزي بايد تغيير كند.طوفان فكري نيز يكي از راههاي ممكن است. در اغلب اوقات براي يك مشكل راه هاي مختلفي وجود دارد و تنها يك راه، تنها راه حل ممكن نيست در اين موقعيت والدين مي توانند كمك بزرگي به كودك كنند و راه حل هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.تنها زماني كه كودك بتواند تمام عواقب كار را بررسي كند به او اجازه دهيد كه تصميم گيري كند. بهترين راه حل راه حلي است كه همزمان هم باعث حل مشكل شود و هم باعث شود كه كودك احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد.بعد از اينكه كودكتان براي حل مشكلش تصميم گيري كرد. نتايج آن را ارزيابي كنيد. مثلا از او بپرسيد راه حلي كه انجام دادي آيا نتيجه داد؟ و يا شكست خورد؟چرا؟تاكتيك هايي را كه باعث مي شوند كودكتان دفعۀ بعد تصميم گيري بهتري داشته باشد بررسي كنيد و آن را با فرزندتان در ميان بگذاريد.رويكرد مثبتي را ايجاد كنيد كه در آن كودك بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بايستي در مقابل رفتارها و كارهايي كه انجام مي دهند مسئوليت پذير باشند. آنها بايد ياد بگيرند كه در كارهاي خود انضباط فردي داشته باشند. براي اين كار والدين به جاي ايكه بيشتر از سيستم تنبيه و تشويق استفاده كنند بهتر است كه اين ميان نقش مربي و يا معلم را بازي كنند. و بهتر است براي اينكه بتوانند كودكانشان كمك كنند تا نظم فردي را ياد بگيرند اين سه ويژگي رفتاري در برقراري نظم داشته باشند.

منبع: روانشناسي كودك و نوجوان - اموزش تصميم گيري به كودك

اموزش تصميم گيري به كودك

تصميم گيري يكي از مهم ترين توانايي هاي افراد براي سازگاري در اجتماع و مقابله با مسائل است. به كودكتان بياموزيد تصميم گيري به چه معني است و موقعيت هايي را كه در آن او تصميم هاي درست مي گيرد بشناسيد. كودكان در اغلب اوقات در حال تصميم گيري هستند بدون اينكه خودشان از آن اطلاعي داشته باشند. راههاي مختلفي وجود دارد تا  والدين بتوانند به كودكانشان در تصميم گيري هاي صحيح  عاقلانه و در موقعيت هاي مختلف كمك كنند:


به كودكتان كمك كنيد تا مشكلي را كه برايش پيش آمده به طور مشخصي تعريف كند. از او سوالاتي بپرسيد تا بفهميد كه او دقيقا مشكل را به چه صورتي مي بيند و مي شنود و نسبت به آن چه احسلسي دارد و در اين ميان چه چيزي بايد تغيير كند.طوفان فكري نيز يكي از راههاي ممكن است. در اغلب اوقات براي يك مشكل راه هاي مختلفي وجود دارد و تنها يك راه، تنها راه حل ممكن نيست در اين موقعيت والدين مي توانند كمك بزرگي به كودك كنند و راه حل هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.تنها زماني كه كودك بتواند تمام عواقب كار را بررسي كند به او اجازه دهيد كه تصميم گيري كند. بهترين راه حل راه حلي است كه همزمان هم باعث حل مشكل شود و هم باعث شود كه كودك احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد.بعد از اينكه كودكتان براي حل مشكلش تصميم گيري كرد. نتايج آن را ارزيابي كنيد. مثلا از او بپرسيد راه حلي كه انجام دادي آيا نتيجه داد؟ و يا شكست خورد؟چرا؟تاكتيك هايي را كه باعث مي شوند كودكتان دفعۀ بعد تصميم گيري بهتري داشته باشد بررسي كنيد و آن را با فرزندتان در ميان بگذاريد.رويكرد مثبتي را ايجاد كنيد كه در آن كودك بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بايستي در مقابل رفتارها و كارهايي كه انجام مي دهند مسئوليت پذير باشند. آنها بايد ياد بگيرند كه در كارهاي خود انضباط فردي داشته باشند. براي اين كار والدين به جاي ايكه بيشتر از سيستم تنبيه و تشويق استفاده كنند بهتر است كه اين ميان نقش مربي و يا معلم را بازي كنند. و بهتر است براي اينكه بتوانند كودكانشان كمك كنند تا نظم فردي را ياد بگيرند اين سه ويژگي رفتاري در برقراري نظم داشته باشند.

منبع: روانشناسي كودك و نوجوان - اموزش تصميم گيري به كودك

اموزش تصميم گيري به كودك

تصميم گيري يكي از مهم ترين توانايي هاي افراد براي سازگاري در اجتماع و مقابله با مسائل است. به كودكتان بياموزيد تصميم گيري به چه معني است و موقعيت هايي را كه در آن او تصميم هاي درست مي گيرد بشناسيد. كودكان در اغلب اوقات در حال تصميم گيري هستند بدون اينكه خودشان از آن اطلاعي داشته باشند. راههاي مختلفي وجود دارد تا  والدين بتوانند به كودكانشان در تصميم گيري هاي صحيح  عاقلانه و در موقعيت هاي مختلف كمك كنند:


به كودكتان كمك كنيد تا مشكلي را كه برايش پيش آمده به طور مشخصي تعريف كند. از او سوالاتي بپرسيد تا بفهميد كه او دقيقا مشكل را به چه صورتي مي بيند و مي شنود و نسبت به آن چه احسلسي دارد و در اين ميان چه چيزي بايد تغيير كند.طوفان فكري نيز يكي از راههاي ممكن است. در اغلب اوقات براي يك مشكل راه هاي مختلفي وجود دارد و تنها يك راه، تنها راه حل ممكن نيست در اين موقعيت والدين مي توانند كمك بزرگي به كودك كنند و راه حل هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.تنها زماني كه كودك بتواند تمام عواقب كار را بررسي كند به او اجازه دهيد كه تصميم گيري كند. بهترين راه حل راه حلي است كه همزمان هم باعث حل مشكل شود و هم باعث شود كه كودك احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد.بعد از اينكه كودكتان براي حل مشكلش تصميم گيري كرد. نتايج آن را ارزيابي كنيد. مثلا از او بپرسيد راه حلي كه انجام دادي آيا نتيجه داد؟ و يا شكست خورد؟چرا؟تاكتيك هايي را كه باعث مي شوند كودكتان دفعۀ بعد تصميم گيري بهتري داشته باشد بررسي كنيد و آن را با فرزندتان در ميان بگذاريد.رويكرد مثبتي را ايجاد كنيد كه در آن كودك بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بايستي در مقابل رفتارها و كارهايي كه انجام مي دهند مسئوليت پذير باشند. آنها بايد ياد بگيرند كه در كارهاي خود انضباط فردي داشته باشند. براي اين كار والدين به جاي ايكه بيشتر از سيستم تنبيه و تشويق استفاده كنند بهتر است كه اين ميان نقش مربي و يا معلم را بازي كنند. و بهتر است براي اينكه بتوانند كودكانشان كمك كنند تا نظم فردي را ياد بگيرند اين سه ويژگي رفتاري در برقراري نظم داشته باشند.

منبع: روانشناسي كودك و نوجوان - اموزش تصميم گيري به كودك

اموزش تصميم گيري به كودك

تصميم گيري يكي از مهم ترين توانايي هاي افراد براي سازگاري در اجتماع و مقابله با مسائل است. به كودكتان بياموزيد تصميم گيري به چه معني است و موقعيت هايي را كه در آن او تصميم هاي درست مي گيرد بشناسيد. كودكان در اغلب اوقات در حال تصميم گيري هستند بدون اينكه خودشان از آن اطلاعي داشته باشند. راههاي مختلفي وجود دارد تا  والدين بتوانند به كودكانشان در تصميم گيري هاي صحيح  عاقلانه و در موقعيت هاي مختلف كمك كنند:


به كودكتان كمك كنيد تا مشكلي را كه برايش پيش آمده به طور مشخصي تعريف كند. از او سوالاتي بپرسيد تا بفهميد كه او دقيقا مشكل را به چه صورتي مي بيند و مي شنود و نسبت به آن چه احسلسي دارد و در اين ميان چه چيزي بايد تغيير كند.طوفان فكري نيز يكي از راههاي ممكن است. در اغلب اوقات براي يك مشكل راه هاي مختلفي وجود دارد و تنها يك راه، تنها راه حل ممكن نيست در اين موقعيت والدين مي توانند كمك بزرگي به كودك كنند و راه حل هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.تنها زماني كه كودك بتواند تمام عواقب كار را بررسي كند به او اجازه دهيد كه تصميم گيري كند. بهترين راه حل راه حلي است كه همزمان هم باعث حل مشكل شود و هم باعث شود كه كودك احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد.بعد از اينكه كودكتان براي حل مشكلش تصميم گيري كرد. نتايج آن را ارزيابي كنيد. مثلا از او بپرسيد راه حلي كه انجام دادي آيا نتيجه داد؟ و يا شكست خورد؟چرا؟تاكتيك هايي را كه باعث مي شوند كودكتان دفعۀ بعد تصميم گيري بهتري داشته باشد بررسي كنيد و آن را با فرزندتان در ميان بگذاريد.رويكرد مثبتي را ايجاد كنيد كه در آن كودك بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بايستي در مقابل رفتارها و كارهايي كه انجام مي دهند مسئوليت پذير باشند. آنها بايد ياد بگيرند كه در كارهاي خود انضباط فردي داشته باشند. براي اين كار والدين به جاي ايكه بيشتر از سيستم تنبيه و تشويق استفاده كنند بهتر است كه اين ميان نقش مربي و يا معلم را بازي كنند. و بهتر است براي اينكه بتوانند كودكانشان كمك كنند تا نظم فردي را ياد بگيرند اين سه ويژگي رفتاري در برقراري نظم داشته باشند.

منبع: روانشناسي كودك و نوجوان - اموزش تصميم گيري به كودك

اموزش تصميم گيري به كودك

تصميم گيري يكي از مهم ترين توانايي هاي افراد براي سازگاري در اجتماع و مقابله با مسائل است. به كودكتان بياموزيد تصميم گيري به چه معني است و موقعيت هايي را كه در آن او تصميم هاي درست مي گيرد بشناسيد. كودكان در اغلب اوقات در حال تصميم گيري هستند بدون اينكه خودشان از آن اطلاعي داشته باشند. راههاي مختلفي وجود دارد تا  والدين بتوانند به كودكانشان در تصميم گيري هاي صحيح  عاقلانه و در موقعيت هاي مختلف كمك كنند:


به كودكتان كمك كنيد تا مشكلي را كه برايش پيش آمده به طور مشخصي تعريف كند. از او سوالاتي بپرسيد تا بفهميد كه او دقيقا مشكل را به چه صورتي مي بيند و مي شنود و نسبت به آن چه احسلسي دارد و در اين ميان چه چيزي بايد تغيير كند.طوفان فكري نيز يكي از راههاي ممكن است. در اغلب اوقات براي يك مشكل راه هاي مختلفي وجود دارد و تنها يك راه، تنها راه حل ممكن نيست در اين موقعيت والدين مي توانند كمك بزرگي به كودك كنند و راه حل هاي جايگزين را پيشنهاد دهند.تنها زماني كه كودك بتواند تمام عواقب كار را بررسي كند به او اجازه دهيد كه تصميم گيري كند. بهترين راه حل راه حلي است كه همزمان هم باعث حل مشكل شود و هم باعث شود كه كودك احساس خوبي نسبت به خود داشته باشد.بعد از اينكه كودكتان براي حل مشكلش تصميم گيري كرد. نتايج آن را ارزيابي كنيد. مثلا از او بپرسيد راه حلي كه انجام دادي آيا نتيجه داد؟ و يا شكست خورد؟چرا؟تاكتيك هايي را كه باعث مي شوند كودكتان دفعۀ بعد تصميم گيري بهتري داشته باشد بررسي كنيد و آن را با فرزندتان در ميان بگذاريد.رويكرد مثبتي را ايجاد كنيد كه در آن كودك بتواند چارچوب ها را بشناسد تمام بچه ها بايستي در مقابل رفتارها و كارهايي كه انجام مي دهند مسئوليت پذير باشند. آنها بايد ياد بگيرند كه در كارهاي خود انضباط فردي داشته باشند. براي اين كار والدين به جاي ايكه بيشتر از سيستم تنبيه و تشويق استفاده كنند بهتر است كه اين ميان نقش مربي و يا معلم را بازي كنند. و بهتر است براي اينكه بتوانند كودكانشان كمك كنند تا نظم فردي را ياد بگيرند اين سه ويژگي رفتاري در برقراري نظم داشته باشند.

منبع: روانشناسي كودك و نوجوان - اموزش تصميم گيري به كودك